De flesta företag som har någon slags försäljning och som vill locka in kunderna i affären, behöver en välkomnande entrématta i Stockholm. Dels behövs den för att folk inte helt och hållet ska lusa ner golvet inne i butiken, dels för att en entrématta skapar hemtrevnad och gör entrén trevligare.
Att inreda butiker och affärer kräver verkligen sin fackman (eller fackkvinna). Inredningen är A och O, när det kommer till tilltalet av produkterna. I en affären är det produkterna som är själva huvudsaken och ska presenteras på det rätta sättet. Då kommer det mycket an på hur de presenteras, hur de blir upplagda och hur man vill att kunderna ska röra sig i butik.
Få kunderna röra sig mycket
Bland det viktigaste som man som försäljare och butiksägare vill, är att få kunderna, dels komma in i affären – då är halva arbetet gjort – dels bör de röra sig inne i affären så mycket som möjligt. Helst ska de också röra sig inne i affären såsom man önskar, inte gå som de själva vill. Ju mer man kan styra kundernas handlande, desto bättre är det för affärerna.
Inredning som styr kunder
För att få kunderna att stanna kvar så länge som möjligt, finns det några knep som man ofta tar till när man inreder en affär. Helst ska utgången inte vara så given. Och vid utgången bör man även placera ”godiset” – alltså det där som man blir sugen på eller som man kan ha glömt, det där lilla extra som man kanske inte behöver men som kunderna bör påminnas om.
- Gångar – genom att skapa gångar i butiken som är placerade så att kunderna är tvungna att gå i en viss ordning är bland det bästa.
- Hyllor – hyllor med presenterade produkter ska även de placeras så att de antingen får kunderna att vända eller svänga åt ett visst håll.
- Kassan – kassan ska alltid placeras så långt bort från ingången som möjligt och vägen till kassan bör ledas så att produkterna presenteras på väg till kassa på ett så attraktivt sätt som möjligt.
- Utgången – placeringen av utgången bör alltid vara genomtänkt. Ibland går det inte. Allt beror på hur fastigheten ser ut och var man bör placera en utgång med tanke på den. Helst vill man ju att kunderna ska stanna kvar och köpa innan de når utgången.